Sunday, December 25, 2011

Mencarut?

Aku ada satu soalan cepucemas untuk diajukan kepada korang sekalian.
Kenapa kita suka mencarut?
Aku tak nafikan memang aku pun suka mencarut. Okay, takdelah sampai ke tahap suka, tapi jadi tabiat buruk lah. Di sini aku akan senaraikan antara teori-teori ciptaan minda separuh sedar aku yang mungkin mampu menjelaskan hal ini:


  • Merasakan mencarut itu cool.
  • Menganggap mencarut membuatkan diri nampak lebih matang dan ganas.
  • Perasan nak jadi bad boy/bad girl <--Idea sumbangan big bro aku
  • Terpengaruh dengan rakan-rakan sekeliling
  • Tabiat sejak kecil
  • Sikap terlalu pessimistik dan bencikan semua benda di sekeliling
  • Lemah iman, sebab mencarut tu kan ditegah oleh agama?

Jadi? Yang mana satu pilihan kalbu?
Bagi aku, aku rasa teori yang terakhir paling tepat. Sebabnya, Islam tak pernah menghalalkan perbuatan mencarut. Malahan Rasulullah S.A.W tak pernah memaki sesiapa pun seumur hidupnya.
Mungkin azam tahun baru aku adalah kurangkan mencarut. Kenapa 'kurangkan', tak 'hentikan' terus? Selalunya perubahan drastik memang akan gagal lah, wa cakap sama lu.

Bila cakap pasal perkara drastik ni, baru-baru ni aku dapat satu berita yang sedih melibatkan dua orang senior TGB aku, Fathi Ihsan dan Akmal Haziq. Diorang terlibat dengan satu kemalangan motosikal. Langgar dengan apa, itu aku tak pasti.. Tapi yang buat aku rasa terkilan sangat adalah pemergian Allahyarham Fathi Ihsan. Akmal Haziq (Tiger) pulak sekarang tengah koma.

Kejadian berlaku lebih kurang pukul 3.15pm.. Bila baca balik status terakhir yang Abang Badar Fathi kita post kat Facebook, tiba-tiba hati aku rasa berat sangat.

aku syg kawan kawan aku *masuk syurge same same eh :) 
selamat malam dunia
harap harap esok masih ada tuk aq

Macam dia dah tahu je yang dia nak pergi. Al-fatihah untuk Abang Badar + Komander K.Po 10/11 yang tak lokek dengan senyuman.. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman..

Benda ni meninggalkan satu kesan dan peringatan dalam diri aku, bahawa setiap detik yang berlalu membawa maksud bahawa masa kita semakin singkat.

Ya Allah, banyak sangat dosa aku. Sempat ke aku nak bertaubat?

No comments:

Post a Comment